Civilek ajándéka: az Üres Tér villámcsődülete a CinePécsnek
Az Üres Tér Színtársulat ajándék flashmobbal lepte meg a holnap kezdődő CinePécs Nemzetközi Filmfesztivált. Sőt, filmet is készítettek az eseményről.
Amit tudnunk érdemes: a fesztivál „totem állata” , jelképe – a galamb (közelebbről a balkáni gerle).
És a galambok, a fesztivál tiszteletére már gyűlnek is az Uránia mozi környékén:
Uránia Mozi
CSÜTÖRTÖK/Thursday
10:00 Tranzit/Transition 86′
Szlovénia/Slovenia R.: Boris Palčić
Rendező/Director: Boris Palčić
Forgatókönyvíró/Screenwriter: Vladimir Nardin, Franci Slak, Boris Palčić
Operatőr/Cinematography: Radovan Cok
Szereplők/Cast: Jure Ivanušić, Iva Krajnic, Anita Kravos, Matjaž Tribušon,
Svetozar Cvetković, Uroš Smolej
Producer: Branislav Srdić
Gyártó/Production company: A Atalanta; RTV Slovenija
Vlado, a festőművész portrét készít műtermében egy ismeretlen, elragadtatásban lévő nőről. Nem sokkal később alig hisz a szemének, amikor a kiállítás megnyitóján a lefestett nő, Tanja testi valójában is megjelenik. Még meglepőbb, hogy Tanja oldalán gyerekkori barátját, Izidort pillantja meg, majd egy Triesztből érkezett különös műkereskedő közli vele, hogy szívesen megvásárolja a festményeit. A titokzatos kezdőjelenet azonban gyilkossággal és Izidor eltűnésével folytatódik. Vlado követi Tanját Triesztbe, ahol a ZOM nevű misztikus szervezet útvesztőjében találja magát, amely minden egyes lépését követi és figyeli. Úgy tűnik, innen már nincs kiút?
The painter Vlado draws a portrait of an unknow woman in an ecstatic trance. He cannot believe his eyes when the woman, Tanja, shows up at the opening of his exhibition. He is even more surprised to find her at the side of Izidor, his childhoos friend, and when a mysterious art dealer from Trieste offers to buy his paintings. The opening scene ends spectaculary with a murder and Izidor’s disappearance. When Vlado follows Tanja to Trieste, he finds himself in a maze of a mysterious organisation called ZOM and it enters every pore of his life. It seems that there is no escape?
12:00 Felvonó/Elevator 85′
Románia/Romania R.: George Dorobantu
Rendező/Director: George Dorobantu
Forgatókönyvíró/Screenwriter: Gabriel Pintilei
Operatőr/Cinematography: George Dorobantu
Szereplők/Cast: Cristi Petrescu, Iulia Verdes
Producer: Alexandra M. Paun
Gyártó/Production company: Keep Movieng
Egy középiskolás fiú és egy lány el akar vonulni a világtól, hogy kettesben lehessen egy kicsit. Egy elhagyatott külvárosi gyárban bújnak el, ahol azonban beragadnak a teherliftbe. Csapdába estek: senki nincs a környéken, aki meghallhatná a hangjukat, és senki nem tud róla, hogy ott vannak. Miután nem sikerül kiszabadulniuk, szembe kell nézniük a ténnyel, hogy egész világuk egy szobánál is kisebb méretű fémdobozzá zsugorodott.
A boy and a girl, high school teenagers, want to get away from the world and be alone for a while, so they hide in an abandoned factory on the outskirts. But there they fall in a trap of their own intention, and get stuck in the cargo elevator. There is no one around to hear them, and nobody knows their whereabouts. Tension arises after each failed attempt to escape, while they also have to deal with the fact that their entire universe is now reduced to a metal box smaller than a room.
14:00 VERSENYFILM 1/COMPETITION FILM 1 – Fekete ruhások/THE BLACKS 75′
Horvátország/Croatia R.: Goran Dević, Zvonimir Jurić
Rendező/Director: Goran Dević, Zvonimir Jurić
Forgatókönyvíró/Screenwriter: Goran Dević, Zvonimir Jurić
Operatőr/Cinematography: Branko Linta
Music/Zene: Jura Ferina, Pavle Mihojlevic
Szereplők/Cast: Ivo Grevurević, Krešimir Mikić, Franjo Dijak, Rakan Rushaidat,
Nikša Butijer, Emir Hadžihafizbegović, Stjepan Pete, Sasa Anonic
Producer: Ankica Jurić Tilić
Gyártó/Production company: Kinorama & HRT
Horvátország, 1991 tele: a háború éve. A fegyverszünetet ugyan aláírták, de a ‘Feketék’, egy önkéntes katonai alakulat tagjai felkészülnek az elesett bajtársak holttestének visszaszerzésére, és a folyó felső gátjának felrobbantására, így elvágva az ellenség útját. Az ostrom ideje alatt még a városban vannak, amikor fülest kapnak a zágrábi főhadiszállásról, hogy az alakulatot a fegyverszünetnek köszönhetően mostantól feloszlatták. Egy elhagyatott, zord és rideg épület lesz a támaszpontjuk, ahol Ivo főhadnagynak és katonáinak, miközben halott bajtársaik emléke folytonosan kísérti őket, a fegyverszünet lehetőséget ad arra, hogy új lapot kezdjenek az életükben, azzal együtt, hogy súlyos erkölcsi határokat léptek át a háború során.
Winter 1991. The recent war in Croatia. Although a truce has just been signed, the members of the „Blacks”, a paramilitary squad are preparing to retrieve the dead bodies of their fellow fighters, and to blow up the dam upriver to disable the enemy. They are in a city still under siege, when they hear from their headquarters in Zagreb that, thanks to the ceasefire, their squad will now be disbanded. In the grim space of an abandoned building turned into a military quarters, we find the Commander Ivo and his soldiers at the moment when the ceasefire from one side, and the suffering over the death of their friends on the other, opens up a slight possibility for each of theme to „turn a new page” and move towards redemption, despite the moral boundaries that each of them crossed.
16:00 VERSENYFILM 2/COMPETITION FILM 2 – Zift/ZIFT 92′
Bulgária/Bulgaria R.: Javor Gardev”
Rendező/Director: Javor Gardev
Forgatókönyvíró/Screenwriter: Vladislav Todorov
Operatőr/Cinematography: Emil Christov
Zene/Music: Kalin Nikolov
Szereplők/Cast: Zachary Baharov, Tanya Ilieva, Vladimir Penev, Mihail Mutafov, Djoko Rossich,
Ivan Barnev, Snezhina Petrova, Hristo Petkov, Boyka Velkova
Producer: Georgi Dimitrov, Ilian Djevelekov, Matey Konstantinov
Gyártó/Production company: Miramar Film
A Zift a neo-noir és a szoc-art keveréke. A történet egyetlen éjszakán játszódik. A főszereplőt, Mohát próbaidőre szabadlábra helyezik a börtönből, ahol gyilkosságért ült ártatlanul. 1944-ben a bulgáriai kommunista hatalomátvétel előtt zárták be, így most egy teljesen idegen világban találja magát, a hatvanas évek totalitárius Szófiájában.
Ezen az éjszakán elszabadul a pokol. Moha túljár a kommunista állam vérebeinek eszén. Versenyt fut az idővel, és megpróbálja kicselezni a sorsát, miközben egyre közelebb kerül a végzetéhez. Menekülése közben felrajzolódik ennek az ördögi városnak a térképe: pusztuló kerületek, félhomályos utcák, a fürdő, a csatornahálózat, a kórház, a székesegyház, a mauzóleum körüli kommunista épületek pompája, füstös kocsmák és végül a temető.
Az igazság utáni hajsza közben Moha bizarr figurák sorával találkozik: ügynökökkel, orvosokkal, kocsmatöltelékekkel, csövesekkel, sírásókkal és az aszfaltdzsungel más lakóival. Váratlan fordulatok, leleplezések, visszaemlékezések, hallucinációk és a régi szerelemmel való találkozás során sűrűsödnek az események. Végül a titkokra a sírásó lakókocsijában derül fény.
Zift is a genre mixture of neo-noir and sots-art. The story unfolds in one night. The main character, the Moth is freed on parole after spending time in prison on wrongful conviction of murder. He was thrown in jail shortly before the Bulgarian communist coup of 1944, and now finds himself in a new and alien world – the totalitarian Sofia of the 60s. All hell breaks loose as soon as he walks out of jail. The Moth tricks the bloodhounds of the communist state. His first night of freedom the main character spends in a breathtaking chase with time, trying to avoid fate, as he gets closer and closer to his ultimate demise.
His frantic flight draws the map of a diabolical city ? decaying neighborhoods and gloomy streets, the bathhouse, the city canal, the hospital, the cathedral, the pompous works of communist architecture centered around the Mausoleum, smoky joints, bars, and finally ? the graveyard. In the pursuit of truth, the Moth runs into a bizarre parade of characters ? agents, medics, barflies, outcasts, gravediggers and other species of the asphalt jungle. The action thickens through avalanching variety of twists and turns, sudden revelations, flashbacks, hallucinations, and sensual encounters with the former love. Finally, the story ends inside the gravediggers’ trailer where the secrets are revealed.
18:00 Nyitó rendezvény/Opening ceremony – A cigányok ideje/Time of the Gypsies 104′
Színházi produkció, párizsi Bastille Operaház (színházi felvétel/theatrical uptake) R.: Emir Kusturica”
Rendező/Director: Emir Kusturica
Forgatókönyvíró/Screenwriter: Ivana Protic
Operatőr/Cinematography: Dragan Teodorovic Zeko
Zene/Music: Dejan Sparavalo, Nenad Jankovic, Stribor Kusturica
Szereplők/Cast: Nenad Jankovic, Gorica Popovic, Milica Todorovic, Stevan Andelkovic,
Ognjen Sucur, Marijana Bizumic
Perhan, a film főhőse Olaszországba megy beteg kishúgával, hátha az ottani kórházak valamelyikében meg tudják műteni a kislány lábát. A jóságos gazdag emberről azonban, aki kivitte őket Olaszországba, később kiderül, hogy egy cigány maffia vezetőjeként azért visz ki gyerekeket Olaszországba, hogy rablóbandákba szervezze őket. Amíg húga a kórházban fekszik, mit sem sejtve arról, milyen veszélyben is forognak, Perhannal is ez történik. A fiút otthon maradt szerelme megcsalja, a maffiavezér pedig, aki a családiasság és a közösségbe tartozás igéjével vonja hatalmába a gyerekeket, átveri Perhant, ráadásul a húgával is elveszítik egymást az élet forgatagában…
Emir Kusturica bosnyák filmrendezőnek az az ötlete támadt, hogy híres filmjét színházban is megrendezi. A tervből valóság lett: a 45 énekesszínész, a rendező Non-Smoking nevű együttese, a tobzódó ötletek pazar punk-opera előadást eredményeztek a párizsi Bastille Operaházban.
In a small gypsy colony, lives a family whose two children do not have parents, but live with their Grandmother and Uncle. The great Businessman, who returns to the colony, promises to take the children abroad, into the world ? the Sister to be cured, and the Lad to be made rich. Nevertheless, instead of fulfilled promises, the Businessman gives Sister over to the Macro who makes a beggar out of her, and the Lad is turned into a criminal? Bosnian filmmaker Emir Kustirica decided to recreate the plot of his famous film on stage. 45 singing actors and the director’s own band Non Smoking produced a sparkling and inventive punk opera performance at Paris’ Bastille Opera.