Az astroturf flogger vajon mi?

Kedves Hasonszőrű Olvasóm!

Izzadó ujjbegyekkel arra merészkedem, hogy belevessem magam a blogolásba, és egy rövid cikksorozat keretein belül bemutassam szívem csücskét, a gerillamarketinget és annak legérdekesebb részét képező reklámozási módokat.
Rólam annyit érdemes tudni, hogy Pécsen tanultam a marketing kénköves világáról, ahol abban a szerencsés helyzetben lehettem, hogy megismerkedtem Bognár SEO Lászlóval is.  🙂 Jelenleg Pesten vagyok szabadúszó marketinges a háborgó és pocsolyaszagú reklámtengerben.
Fogadja mindenki szeretettel a sorozatot!

Elsőként az Astroturf Marketinget mutatom be, azon belül is a Floggingot.
Nyugi, érthető lesz azoknak is, akik nem hardcore marketingesek! 😉 (Én sem vagyok az.) De előtte tényleg csak röviden a gerillamarketingről: „Egyértelműen szemlélet és nem pedig szabálygyűjtemény.” /B.L./

A gerillamarketing képlete valójában igen egyszerű: olyan, nem hagyományos marketing taktika – a tömegmédiumokat közvetlenül nem használva -, amely olyan szinten humoros, egyedi, elgondolkodtató, abszurd, sokkoló, akár felháborító, hogy az emberek ne tudják megállni, hogy ne beszéljenek róla.

flogging a dead horse, avagy a falra hányt borsó
flogging a dead horse, avagy a falra hányt borsó

Az AstroTurf eredetileg egy sportpályákra műfüvet gyártó cég neve, ami köznevesült (úgy, mint a rotring, abonett vagy a dzsip), tehát általános használatban is elterjedt.
Elsősorban Észak-Amerikában a futball stadionokban használt műfüvet hívják így.
Alapját a klasszikus Public Relations (közönségkapcsolatok) képezi, de annál sokkal merészebb. Lényege, hogy egy termék vagy szolgáltatás népszerűsítésére mesterségesen létrehoznak egy fogyasztói csoportot vagy kampányt, úgy beállítva azt, mintha természetes módon, alulról szerveződő civil mozgalom lenne. Az ilyen mozgalmak akkor tudnak sikeresek lenni, ha hitelesnek látszanak és elérik a kívánt véleményformálást.

Online térben is megjelenik az astroturfing, ott vannak például a hamis (fake) blogok, vagyis a flogok. Az ezeket életre hívó érdekek az esetek többségében egyáltalán nem adják a nevüket a blog tevékenységeihez vagy csak valahol elrejtve, felületesen megemlítik, mint szponzort. Viszont gyakran ajnározzák a megbízó céget vagy annak márkáit, még a kommentekben is csak csupa pozitív véleményt lehet olvasni.

Egyébként márkablogolás a hivatalos marketinges kifejezés rá, persze ez alatt mindenki a hivatalos/felvállalt verziót érti. Szinte már minden cégnek vagy márkának van legalább egy (fél)hivatalos vagy (ál)rajongói blogja. De rossz dolog ez vagy nem jó? (sic!) 😉 Én úgy gondolom, hogy akkor helyénvaló, ha azt nyíltan felvállalja a cég, hogy igenis „fizetett hirdetést látnak”.

A minap rákeveredtem egy tésztás blogra, ahol éppen arról szólt a bejegyzés, hogy vajon melyik a legjobb tészta a világon, a durum vagy a soktojásos, esetleg az üveg. Nem is az eredmény volt a lényeg, mert mindenkinek más a kedvence, hanem, hogy a tésztát, mint egy igen finom eledelt népszerűsítsen. A blogot egyébként az egyik legismertebb hazai tésztagyár támogatja, amit a főoldalon -visszafogott méretben- meg is jelentetnek. Legalább nem bújtatott reklámoznak! Szimpatikus volt, még ha nem is leszek rendszeres olvasójuk, akkor is.

Amit viszont elítélendőnek tartok az a függetlenség és objektivitás köntösébe bújtatott gerilla módszerekkel történő hamis blogolás és kommentelés, vagyis a már említett flogging.
De miért van erre szükség, a márkablogolás kevésbé hatékony, mint a hamis blogolás? Nyilván igen, mert az embereknek nem nagyon akaródzik demagóg reklámhirdetést olvasgatni, még akkor sem, ha a könnyebb emészthetőség érdekében nyakon van öntve egy érdekesre szánt bejegyzés szövegével. Elvakult márkafanatikusnak kell lennie annak (lásd: apple-fanok), akik ilyeneket olvasgatnak önszántukból.
Szerencsére viszonylag ritkán alkalmazott gerillamarketing módszer, ugyanis nagy a lelepleződés esélye és etikailag is igencsak kifogásolható.

De azért csak óvatosan, nem minden pap sajt! 😉

Egyéb érdekességek a gerillamarketing világából:

Válasz Thomas Csizmadia gerillamarketing kérdéseire

Gerillamarketing: flashmob

“Az astroturf flogger vajon mi?” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Kedves Thomas!
    Ha tudásmegosztás, akkor legyen kövér – és lám, ilyen szempontból nyugodtan nevezhetem dagadtnak írásod! 🙂
    Várom a következőt – nagyon!

    Válasz
  2. „Jelenleg Pesten vagyok szabadúszó marketinges a háborgó és pocsolyaszagú reklámtengerben”

    Keress meg privátban, e-mailen. Van pár lehetőségünk…

    Válasz

Hozzászólás a(z) $Norbert$ bejegyzéshez Válasz megszakítása