Pécs: a kampányt Szili Katalin nyerte, a választást Páva Zsolt

Helyi-e vagy országos-e a választási vereség?

A politikai krónikák 66:34 arányú Fidesz győzelemként fogják említeni a 2009 május tizedikei pécsi polgármester választás eredményét.
A szocialista párt helyi szervezete pedig nem várt nagyságrendű vereségről fog beszámolni. Amúgy a vereség okainak „áttolása” Pécsről az országos politika színterére máris megkezdődött.
Páva Zsolt (FIDESZ) nem kisebb ellenfelet győzött le, mint Szili Katalint (MSZP), a házelnök asszonyt, Pécs eddigi legnépszerűbb politikusát!

Ez utóbbi tény arról árulkodik, hogy talán nem is Döbrögin „verte le” ennyire a jónép a lúdak elvételét, pontosabban a megszorító csomag ajándékát, és a helyi kudarcokat, sérelmeket.

„Balról” szemlélve a felelősség „országossá” tételét minden eddiginél nagyobb lehet az aggodalmunk, mert így ismét elmarad a pécsi szocialisták szervezetében a politikai önelemzés.

Pedig minden szép és jó volt

Így aztán nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel eltűrték az EKF első névtelen hivatali leveleit, hogy aztán meredek negatív spirálba sodródjék a program; nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel pedagógusok százait tartották feszültség alatt évekig oktalanul, ráadásul közgyűlési felhatalmazás nélkül, gerillamarketinggel rombolva évszázados iskolák presztizsét; nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel tűrték, hogy a helyi és az országos média szeme láttára, mintegy „magán hadseregként” használva építési ügyben a közterületfelügyelőket, emeletes ház lakóit riogassák azzal, hogy pécsi polgár ajtaján dörömböljenek órákig, s következmény nélkül tűrték, hogy a környéken ráadásként kényre-kedvre igazoltassanak.
Pedig ezekkel a tényezőkkel is szembe kell nézni, mert ez a leírtnál is bővebb helyi csomag is  jócskán apasztotta a szocialisták szavazótáborát.

A kampányt tulajdonképpen Szili Katalin nyerte, a választást viszont Páva Zsolt.
Mozgalom (Helló Pécs), blog twitterrel, facebookkal, YouTube videókkal, megszámlálhatatlan megjelenésű Google AdWords-szel, óriásplakát, szórólap, újság, telefonos és személyes meggyőzés (kétezer magyar asszony a béke szavával Szili Katalin mellett a pécsi lakások ajtaja előtt).

Zsoldos politikai marketing

Már korábban felhívtam a figyelmet arra, hogy Szili Katalin kampánya általános, és nem pécsi volt. A zsoldos-marketingesek nem elemezték pl. a korábbi pécsi kampányokat. Ha megtették volna, akkor tudták és alkalmazták volna azt a módszert, amellyel a rendkívül szoros 1998-as országgyűlési választások idején a második fordulóban Szili Katalin a maga javára tudta fordítani az eredményt. (Támogatók végtelen sora újsághirdetésben).
Ha elemezték volna az 1990-es választások történéseit, akkor tudhatták volna, hogy a politikai mezőből választások idején nem lehet „nem politikai” kategóriákkal kitörni. (A Nőt a parlamentbe! szlogennel akkor sem sikerült, most pedig a „nem szocialista” megközelítés bukott meg.)

Ehhez képest Páva Zsolt alig kampányolt.

Említésre méltó még a negatív kampány kiszélesedése az utolsó napokban – kár volt érte.

Külön posztot érne az elmaradt televíziós vita. (Páva Zsolt nem ment el a Pécs TV vitájára.) A média korában ez a magatartás – ti. a média a demokratikus vita biztosítása révén kvázi demokratikus intézménynek számít – megengedhetetlen. Még akkor is, ha taktikai okokból (a nagy előny ismeretében az előny elveszítését nem kockáztatva) ez kitűnő döntésnek tűnik.

Kapcsolódó linkek:

A pécsi polgármester-választás és a buzz marketing

Polgármester-választás Pécs: most az előny Szili Katalinnál

Politikai online marketing és a SEOnomia tudománya

Folyamatos iskolabotrány Pécsett

“Pécs: a kampányt Szili Katalin nyerte, a választást Páva Zsolt” bejegyzéshez 10 hozzászólás

  1. Pécs az ország egyik igen jelentős városa, és jellegzetes arcával, identitásával is szerves része, teste, vére az egész országnak. És a többi mind ebből következik. Pávának ezt a választást maga, a regnáló hatalom, maga az MSZP nyerte meg! Nem akarok itt játékelméleti fejtegetésekbe bocsátkozni, de ugye a választás – mint politikai „játék”- , soha nem egyszemélyes, soha nem egytényezős. Az oda-vissza hatások olyan bonyolult rendszere, hogy nem lehet a résztvevőket, azok tetteit, de mégcsak szándékait sem egymástól függetlenül, szétszálazva sem leírni, sem pedig értékelni. A kampány pedig kérem szépen, kampány! Az, hogy kik és milyen eszközökkel tudnak, vagy NEM tudnak vele eredményt elérni, az minden esetben elsősorban is a közegről szól. És a közegnek bizony nagggyyyon elege van! Szerény meglátásom szerint egyébként még önmagából is, ezért ezek a vad, elképesztően ostoba és indulatteli reagálások országszerte. Pávának és pártjának egy cseppet sem volt, és nincs – még nincs ! – nehéz helyzete. Pláne nem akkor, amikor Szili még a saját potenciális emeszpés szavazóit is eltolta magától. Félreértés ne essék, ezt én Szilire nézve kifejezetten pozitívnak gondolom, mármint hogy nem volt hajlandó azonosulni pártja egy s más megnyilatkozásával. De hát ismerjük a mondást: dugni és szűznek maradni egyszerre …. főként egy efféle fekete-fehér országban! Talán nem is véletlenül hezitált Szili olyan sokáig, hogy vállalja vagy ne vállalja az indulást! És bizony, ami a választási győzelem arányait illeti, abból markánsan kirajzolódik, hogy Szilinek – jó megérzései voltak – mégcsak esélye sem volt ennek a választásnak a megnyerésére.

    Válasz
  2. Ez az MSZP politikai kudarca. Mindenkinek elege van belőlük. Még saját maguknak is. Egyébként teljes joggal. A Fideszből csak a baloldalnak. Ők nyertek. Ha az országnak elege van saját magából, akkor politikusoknak az a dolga, hogy gatyába rázza őket. Ez az MSZP-nek nem megy. A napnál világosabb.

    Válasz
  3. Szerintem, mindenkinek elege van mindenből, de leginkább abból, ami van. Nem tudom, konkrétan nyert-e valaki, inkább talán csak az MSZP veszített. Az is lehet, hogy rosszul látom. Legendásan értek a politikához.

    Válasz
  4. Tapasztalatot mindenképpen nyerhet mindenki! A nagy kérdés, hogy ven-e hozzá elég jó szem, elég jó agy, na és nem utolsó sorban késztetés, akarat! A tapasztalatszerzés, a konklúziók levonásának folyamatából ugyanis egyik sem spórolható ki!

    Válasz
  5. Azt írod: ” a kampányt Szili Katalin nyerte”

    Hááát… (itt nem csupán az eredményre gondolok.)

    Nézd meg Pávának milyen egyenes stratégiája volt, míg Sziliék – pénz nem számít – tüzeltek, ahogy a csövön kifér, mégis többször kényszerültek stratégiát váltani: lásd hol civil, majd mszps, békülős végül sározós stíl.

    A Páva kampány attól hogy nem volt olyan látványos meglepően sok eddig balra szavazót nyert meg. (Az összes szavazókörben győzött!! Pl.: Uránvárost is behúzta.)

    Tanulság, egy következetes jó irány, hatékony erőforrásfelhasználás többet ér, mint a rengeteg pénzen megvett reklámfelületek, egymást kioltó üzenetek.

    Úgyhogy nyugodtan leírhatod: A kampányt Páva nyerte, hisz a kezdeti különbség jelentősen nőtt a szavazás napján!

    Válasz
  6. Kedves Lali!

    Én arra a sokszínűségre gondoltam (nem két- sőt többszínű értelemben), amely Szili Katalin kampányában érvényesült, azaz a számtalan eszköz bevetésére az élőszótól az internetes megjelenésig. Nevezhetnénk egész pályás letámadásnak is. Korszerű elemek is jelen voltak a kampányában – korábban ezért is mondtam huszonegyedik századi kampánynak, szemben Páva Zsolt öreguras, múlt századi kampányával.
    Igaz, azt is mondtam, hogy a kampány csak egyetlen elem a sok közül…

    Válasz
  7. Most olvastam egy himnikus cikket arról, hogy a szoci kampány mennyire vacak volt, szemben a fidesz bérelte marketing-fiúk zseniális kampányával.
    A himnikus írás megemlíti, hogy mindkét stáb a one-man-show ihletésű, egyszemélyes-pártsemleges kottába írta a szerzeményét.

    Jelezném, hogy egy vadidegen emberről el lehet hitetni szinte akármit, de ezt a meccset Pécsett játszották, és itt még a hülye is tudja – mert majd’ húsz év mindenkiben hagy némi nyomot -, hogy a jelölteket melyik párt indította!
    Látták őket éveken át az utcákon, a városi tévében, Szilit országos adásban is, hallották őket, beszéltek, sőt esetleg ittak is velük… és szavaztak is rájuk több, mint másfél évtized óta!

    Ebből következően egyik stábot sem nevezném zseniálisnak – hülyeséget csinált az mind a kettő! Hiteltelen volt Szili szerepe is (tudom, merem, teszem összefogva, de tüstént) miként Pávának sem állt jól a köteles beszéd.

    Ám mindkét stáb zseniálisan rombolta a másik imázsát, zseniálisan folytatta az emberek szembeállítását, erősítette a hazaárulózást – egyszóval fényesítette a magyar demokráciát. Köszi.

    Válasz
  8. Kedves okkati!
    Tudta ezt az ország – legendássá lett a Kubatov-lista intézménye. A most webre került film „csupán” elmélyíti ama ismeretünket, hogy a FIDESZ számára egy kis törvénysértés nem számít! Ami meglehetős baj az ország szempontjából!
    A baloldal szempontjából viszont az volna a baj, ha most hátra dőlnének az urak és a hölgyek és azt mondanák – emiatt vesztettünk, a FIDESZ csalárdsága miatt.
    Mert a vereség méretességét ez befolyásolta ugyan, de a vereség nem emiatt következett be! (Félreértések elkerülése végett: ez nem mentség a FIDESZ számára a törvénytelenségekre!!!)

    Válasz

Hozzászólás a(z) EL LOBO - A farkas bejegyzéshez Válasz megszakítása