Helyi-e vagy országos-e a választási vereség?
A politikai krónikák 66:34 arányú Fidesz győzelemként fogják említeni a 2009 május tizedikei pécsi polgármester választás eredményét.
A szocialista párt helyi szervezete pedig nem várt nagyságrendű vereségről fog beszámolni. Amúgy a vereség okainak „áttolása” Pécsről az országos politika színterére máris megkezdődött.
Páva Zsolt (FIDESZ) nem kisebb ellenfelet győzött le, mint Szili Katalint (MSZP), a házelnök asszonyt, Pécs eddigi legnépszerűbb politikusát!
Ez utóbbi tény arról árulkodik, hogy talán nem is Döbrögin „verte le” ennyire a jónép a lúdak elvételét, pontosabban a megszorító csomag ajándékát, és a helyi kudarcokat, sérelmeket.
„Balról” szemlélve a felelősség „országossá” tételét minden eddiginél nagyobb lehet az aggodalmunk, mert így ismét elmarad a pécsi szocialisták szervezetében a politikai önelemzés.
Pedig minden szép és jó volt
Így aztán nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel eltűrték az EKF első névtelen hivatali leveleit, hogy aztán meredek negatív spirálba sodródjék a program; nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel pedagógusok százait tartották feszültség alatt évekig oktalanul, ráadásul közgyűlési felhatalmazás nélkül, gerillamarketinggel rombolva évszázados iskolák presztizsét; nem lesz szó arról az érzéketlenségről, amellyel tűrték, hogy a helyi és az országos média szeme láttára, mintegy „magán hadseregként” használva építési ügyben a közterületfelügyelőket, emeletes ház lakóit riogassák azzal, hogy pécsi polgár ajtaján dörömböljenek órákig, s következmény nélkül tűrték, hogy a környéken ráadásként kényre-kedvre igazoltassanak.
Pedig ezekkel a tényezőkkel is szembe kell nézni, mert ez a leírtnál is bővebb helyi csomag is jócskán apasztotta a szocialisták szavazótáborát.
A kampányt tulajdonképpen Szili Katalin nyerte, a választást viszont Páva Zsolt.
Mozgalom (Helló Pécs), blog twitterrel, facebookkal, YouTube videókkal, megszámlálhatatlan megjelenésű Google AdWords-szel, óriásplakát, szórólap, újság, telefonos és személyes meggyőzés (kétezer magyar asszony a béke szavával Szili Katalin mellett a pécsi lakások ajtaja előtt).
Zsoldos politikai marketing
Már korábban felhívtam a figyelmet arra, hogy Szili Katalin kampánya általános, és nem pécsi volt. A zsoldos-marketingesek nem elemezték pl. a korábbi pécsi kampányokat. Ha megtették volna, akkor tudták és alkalmazták volna azt a módszert, amellyel a rendkívül szoros 1998-as országgyűlési választások idején a második fordulóban Szili Katalin a maga javára tudta fordítani az eredményt. (Támogatók végtelen sora újsághirdetésben).
Ha elemezték volna az 1990-es választások történéseit, akkor tudhatták volna, hogy a politikai mezőből választások idején nem lehet „nem politikai” kategóriákkal kitörni. (A Nőt a parlamentbe! szlogennel akkor sem sikerült, most pedig a „nem szocialista” megközelítés bukott meg.)
Ehhez képest Páva Zsolt alig kampányolt.
Említésre méltó még a negatív kampány kiszélesedése az utolsó napokban – kár volt érte.
Külön posztot érne az elmaradt televíziós vita. (Páva Zsolt nem ment el a Pécs TV vitájára.) A média korában ez a magatartás – ti. a média a demokratikus vita biztosítása révén kvázi demokratikus intézménynek számít – megengedhetetlen. Még akkor is, ha taktikai okokból (a nagy előny ismeretében az előny elveszítését nem kockáztatva) ez kitűnő döntésnek tűnik.
Kapcsolódó linkek:
A pécsi polgármester-választás és a buzz marketing
Polgármester-választás Pécs: most az előny Szili Katalinnál
Ez minimum kilenc-tíz évre el van intézve. Mindenkinek lesz ideje gondolkodni.
Pécs az ország egyik igen jelentős városa, és jellegzetes arcával, identitásával is szerves része, teste, vére az egész országnak. És a többi mind ebből következik. Pávának ezt a választást maga, a regnáló hatalom, maga az MSZP nyerte meg! Nem akarok itt játékelméleti fejtegetésekbe bocsátkozni, de ugye a választás – mint politikai „játék”- , soha nem egyszemélyes, soha nem egytényezős. Az oda-vissza hatások olyan bonyolult rendszere, hogy nem lehet a résztvevőket, azok tetteit, de mégcsak szándékait sem egymástól függetlenül, szétszálazva sem leírni, sem pedig értékelni. A kampány pedig kérem szépen, kampány! Az, hogy kik és milyen eszközökkel tudnak, vagy NEM tudnak vele eredményt elérni, az minden esetben elsősorban is a közegről szól. És a közegnek bizony nagggyyyon elege van! Szerény meglátásom szerint egyébként még önmagából is, ezért ezek a vad, elképesztően ostoba és indulatteli reagálások országszerte. Pávának és pártjának egy cseppet sem volt, és nincs – még nincs ! – nehéz helyzete. Pláne nem akkor, amikor Szili még a saját potenciális emeszpés szavazóit is eltolta magától. Félreértés ne essék, ezt én Szilire nézve kifejezetten pozitívnak gondolom, mármint hogy nem volt hajlandó azonosulni pártja egy s más megnyilatkozásával. De hát ismerjük a mondást: dugni és szűznek maradni egyszerre …. főként egy efféle fekete-fehér országban! Talán nem is véletlenül hezitált Szili olyan sokáig, hogy vállalja vagy ne vállalja az indulást! És bizony, ami a választási győzelem arányait illeti, abból markánsan kirajzolódik, hogy Szilinek – jó megérzései voltak – mégcsak esélye sem volt ennek a választásnak a megnyerésére.
Ez az MSZP politikai kudarca. Mindenkinek elege van belőlük. Még saját maguknak is. Egyébként teljes joggal. A Fideszből csak a baloldalnak. Ők nyertek. Ha az országnak elege van saját magából, akkor politikusoknak az a dolga, hogy gatyába rázza őket. Ez az MSZP-nek nem megy. A napnál világosabb.
Szerintem, mindenkinek elege van mindenből, de leginkább abból, ami van. Nem tudom, konkrétan nyert-e valaki, inkább talán csak az MSZP veszített. Az is lehet, hogy rosszul látom. Legendásan értek a politikához.
Tapasztalatot mindenképpen nyerhet mindenki! A nagy kérdés, hogy ven-e hozzá elég jó szem, elég jó agy, na és nem utolsó sorban késztetés, akarat! A tapasztalatszerzés, a konklúziók levonásának folyamatából ugyanis egyik sem spórolható ki!
Azt írod: ” a kampányt Szili Katalin nyerte”
Hááát… (itt nem csupán az eredményre gondolok.)
Nézd meg Pávának milyen egyenes stratégiája volt, míg Sziliék – pénz nem számít – tüzeltek, ahogy a csövön kifér, mégis többször kényszerültek stratégiát váltani: lásd hol civil, majd mszps, békülős végül sározós stíl.
A Páva kampány attól hogy nem volt olyan látványos meglepően sok eddig balra szavazót nyert meg. (Az összes szavazókörben győzött!! Pl.: Uránvárost is behúzta.)
Tanulság, egy következetes jó irány, hatékony erőforrásfelhasználás többet ér, mint a rengeteg pénzen megvett reklámfelületek, egymást kioltó üzenetek.
Úgyhogy nyugodtan leírhatod: A kampányt Páva nyerte, hisz a kezdeti különbség jelentősen nőtt a szavazás napján!
Kedves Lali!
Én arra a sokszínűségre gondoltam (nem két- sőt többszínű értelemben), amely Szili Katalin kampányában érvényesült, azaz a számtalan eszköz bevetésére az élőszótól az internetes megjelenésig. Nevezhetnénk egész pályás letámadásnak is. Korszerű elemek is jelen voltak a kampányában – korábban ezért is mondtam huszonegyedik századi kampánynak, szemben Páva Zsolt öreguras, múlt századi kampányával.
Igaz, azt is mondtam, hogy a kampány csak egyetlen elem a sok közül…
Most olvastam egy himnikus cikket arról, hogy a szoci kampány mennyire vacak volt, szemben a fidesz bérelte marketing-fiúk zseniális kampányával.
A himnikus írás megemlíti, hogy mindkét stáb a one-man-show ihletésű, egyszemélyes-pártsemleges kottába írta a szerzeményét.
Jelezném, hogy egy vadidegen emberről el lehet hitetni szinte akármit, de ezt a meccset Pécsett játszották, és itt még a hülye is tudja – mert majd’ húsz év mindenkiben hagy némi nyomot -, hogy a jelölteket melyik párt indította!
Látták őket éveken át az utcákon, a városi tévében, Szilit országos adásban is, hallották őket, beszéltek, sőt esetleg ittak is velük… és szavaztak is rájuk több, mint másfél évtized óta!
Ebből következően egyik stábot sem nevezném zseniálisnak – hülyeséget csinált az mind a kettő! Hiteltelen volt Szili szerepe is (tudom, merem, teszem összefogva, de tüstént) miként Pávának sem állt jól a köteles beszéd.
Ám mindkét stáb zseniálisan rombolta a másik imázsát, zseniálisan folytatta az emberek szembeállítását, erősítette a hazaárulózást – egyszóval fényesítette a magyar demokráciát. Köszi.
http://www.hir24.hu/belfold/2012/12/16/igy-mukodik-a-kubatov-lista/
így működött a kampány
Kedves okkati!
Tudta ezt az ország – legendássá lett a Kubatov-lista intézménye. A most webre került film „csupán” elmélyíti ama ismeretünket, hogy a FIDESZ számára egy kis törvénysértés nem számít! Ami meglehetős baj az ország szempontjából!
A baloldal szempontjából viszont az volna a baj, ha most hátra dőlnének az urak és a hölgyek és azt mondanák – emiatt vesztettünk, a FIDESZ csalárdsága miatt.
Mert a vereség méretességét ez befolyásolta ugyan, de a vereség nem emiatt következett be! (Félreértések elkerülése végett: ez nem mentség a FIDESZ számára a törvénytelenségekre!!!)