A Golden Blokk 2007. Helyi.érték verseny margójára
Mottó:
„… a hivatalos városi webhely fenntartása annak a jele, hogy a város vezetősége arra az elhatározásra jutott, hogy az Internetet megtervezett és tudatos módon a városmarketing szolgálatába állítja.”
Fojtik János: Városmarketing az Interneten
(Tér és Társadalom XIII. évf. 1999.)
A Golden Blokk 2007. Helyi.érték versenye során olyan vita alakult ki, amelyre talán maguk a szervezők sem számítottak: a hivatalos városi honlapok kontra szabad blogok heves vitája bontakozott ki a hozzászólásokban.
A pezsgő vita (http://goldenblokk.hvg.hu/200782.aspx) mögött máris tetten érhetünk néhány, a közgondolkozásra jellemző tényezőt:
– ami hivatalos, az eleve gyanús
– a lelkesedésből végzett önkéntes netmunka értékesebb, mint a sokmilliós háttér támogatással működtetett, „becsókolós” marketingerkedés
Első megközelítés:
Ez a fajta közgondolkozás a valós helyzet tükörképe annyiban, hogy alapvetően a valóságban is ezt a szembenállást tapasztaljuk nagyobb városainkban.
A blog általában ellenzéki?
Ez a gondolatainkban fellelhető ellentét nem jelenne meg ilyen parázs vitában, ha az egymást kiegészítő felállás volna a jellemző. De vajon miért nincs a hivatalos honlapok és a jelentősebb, országos hírű városi blogok között együttműködés, egymást támogató viszonyrendszer?
Erre talán – részben legalábbis – felelhetünk, ha Debrecenre és Pécsre is vetünk egy-egy pillantást!
Debrecenben vajon elképzelhető-e, hogy a városi honlap az ellenzékiként elkönyvelt, Debrecen vezető blogjaként elismert Basahalom Boulevard egy-egy írását belinkelje? (Nem „elrettentésként”, hanem komolyan, az együttműködési szándék jeleként.) Ennek alighanem politikai akadályai vannak, ugyanaz a kettémetéltség jelenik meg itt, mint az ország politikai életében általában.
(A megyei napilap sem fogja ezt megtenni, nem fog konkurenciát (?) teremteni magának, sőt maga indított blogot, mivel azt feltehetően csodafegyvernek képzeli.)
Pécsett a városi honlapról (a „Helyi média – további linkek” helyről) – és az EKF honlapról is – először link visz egy fekete portálra – se kiadó, se semmi -, s onnan indulnak bloglinkek tovább. Közpénzen, civil támogatásból ez komoly illetlenség. Felfogásom szerint fekete portál az, amelyik nem tesz eleget a 1997. évi CXLV. törvénynek, amely a cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szól. Azaz nem tudjuk ki a tulajdonos, nem tudjuk fizet-e közterheket, csak annyit tudunk, hogy linkje, azaz üzleti előnye van mások önzetlen munkájából.
(Hiába na, havernek kéne lenni Pécsett is meg Debrecenben is! – írnám, ha ezt nem egy röpke előelemzésnek, hanem „sima” blogbejegyezésnek szántam volna.)
Második megközelítés:
Ám aligha tartható fenn ez a helyzet sokáig.
Több lehetséges irány feltételezhető:
– a tízmilliók megteszik a magukét és hosszabb távon „ledarálják” a szabad blogokat (akár álblogok működtetésével), teljesen perifériára szorítva a blogoszférát
– együttműködés is kialakul a hatékony városmarketing érdekében
– pénzelt bloghaderők jelennek meg (fekete egyenruhában) felülírva minden más lehetőséget
Harmadik megközelítés:
A kirekesztők kedvéért írom le: a városi portál és a blog funkciói mások, még akkor is, ha számos területen fedhetik, kiegészíthetik egymást. Az utóbbi miatt viszont bölcs dolog volna egymásra találni!
Negyedik megközelítés:
A blog műfaj, sajátos ismérvekkel – más képességeket és készségeket feltételezve, mint mondjuk a hírportál által megköveteltek. Ahhoz, hogy egy blog ne vesszék el a „longtail”-ben (a hosszú farokban, azaz az olvasatlan, kapcsolódások nélküli tömegben), vagy ellenkezőjéről megfogalmazva: sok szállal kapcsolódjék a blogoszférához, speciális ismeretek szükségeltetnek. Ismerni kell a blogoszféra szabályait, a közösségi tereket, a blogkeresők viselkedésmódját és sorolhatnám. A blog tehát nem mindenki kezében lesz „csodafegyver”. Sőt, kevesek kezében az!
***
A blog műfaji megözelítése ebben a bejegyzésben fellelhető:
> blog
A városmarketing részterületei:
> EKF, Európa Kulturális Fővárosa: világok harca 3.